به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان روز چهارشنبه 18/2/98 نشستی با حضور حجت الاسلام دکتر حیادر در خصوص تبلیغ و سواد رسانه ای برگزار گردید. ایشان در ابتدا ضمن تبریک حلول ماه رمضان کتاب آسیب شناسی تبلیغ دینی نوشته غلامرضا صدیق را به طلاب معرفی نمودند و گفتند درباره تبلیغ کتاب های زیادی نوشته شده ولی مطالب این کتاب در یافته های علمی خلاصه می شود و کاستی هایی که در این زمینه وجود دارد عبارتند از: 1- ضعف مهارت علمی 2-نداشتن ارتباط سازنده و گرم با جوانان 4- استفاده نکردن از تکنیک های مؤثر در ارتباط (باید مهارت انتقال داشته باشیم) 5- بهره گیری از روش های مؤثر در آموزش 6- مطابق نبودن محتوای تبلیغ با منابع اصیل اسلامی 7- تناسب نداشتن محتوا با نیاز های امروز جوان 8- لزوم داشتن آرایش جنگی، باید آرایش جنگی بگیریم تا بتوانیم با این شرایط مقابله کنیم. در ادامه ایشان در مورد روش تبلیغ نکاتی را بیان داشتند. تبلیغ معنوی است و فکر شما را به مخاطب می رساند. قرآن اهداف تبلیغ را “داعیا الی الله” معرفی می کند. یعنی باید میان خلق و خدا ارتباط ایجاد کند. مبلغان مأمور به تکلیف هستند یا نتیجه؟ ما مأموریم پیام را برسانیم و در تأثیرگذاری مؤثر باشیم. اگر همه اسباب و لوازم تبلیغ را بکار گرفته باشیم حتما نتیجه حاصل می شود؛ لذا باید برای تأثیر گذاری کار کنیم. بایسته های تبلیغ عبارتند از: 1- سعه صدر 2- انگیزه و سوز درونی ” فلعلک باخع نفسک ” (کهف/ 6) 3- خشیت الهی (ترس همراه با تعظیم و احترام) ” و لا یخشون احدا الا الله” 4- اخلاق نیکو (رأفت و رحمت) 5- بی تکلفی 6- نصیحت گری. بایسته های سخن در قرآن 1- روان بودن 2- رسا بودن 3- نرم و لین بودن 4- سنجیده سخن گفتن 5- تکرار و تنوع داشتن. ایشان در ادامه به ذکر اولویت های تبلیغی پرداختند، 1- ترجیح دادن عقاید بر احکام ( لازم است شبهات دینی را رصد کنیم و پاسخگو باشیم) 2- ذکر نعمت های الهی (نعمت هایی که قرآن بیان می کند اینهاست: نبوت، خانواده، معرفت و بصیرت). سپس در خصوص سواد رسانه ای نکاتی را بیان داشتند. سواد رسانه ای در اروپا سال 1960 و در ایران از دهه 80 مطرح گردید. سواد رسانه ای از مهارت های مهم زندگی کردن و نوع تعامل است و جزء زندگی شده است. دشمن از درون ضربه می زند و رسانه بهترین و مؤثرترین وسیله است برای اینکه باورها و اعتقادات یک جامعه را تغییر دهد. سواد رسانه ای توانایی بر دسترسی و تجزیه و تحلیل و درک و کشف پیام و ایجاد انواع پیام های رسانه ای را دارد. تأثیر پیام رسانه ای روی افراد مستقیم است ولی روی خانواده و جامعه غیر مستقیم. امروز بی سواد کسی است که روش تسریع و استفاده صحیح از تمامی انواع رسانه ها را نداشته باشد. هر رسانه مجموعه ای از نشانه های خاص است، فهم نشانه ها یعنی باسوادی رسانه، مثل مهارت خواندن و نوشتن و فرآیند آن. در مباحث تحلیل فیلم، خوردن نشانه رابطه جنسی است. فرهنگ نشانه ها را درست می کند. آموزش سواد رسانه ای یعنی استفاده صحیح و مواجهه خلاق و تحکیم ارتباط خانوادگی. هدف اصلی این که رشد تفکر انتقادی و کسب مهارت رسانه را یاد بگیریم و منتقدانه نگاه کنیم. هدف فرعی این که در فرهنگ رسانه ای مشارکت فعال داشته باشیم و با تأثیرات مخرب رسانه مقابله کنیم (در مقابل حرف باطل، سخن حق گفته شود). سه سطح سواد رسانه ای عبارتند از: 1- سطح عمومی، چگونگی تأثیر رسانه بر مخاطب (چون با روان انسان سر و کار دارد) دنیای رسانه فانتزی است یعنی غیر واقعی، عکس العمل مغز به تصویر بیشتر از کلمات است. 2- سطح متوسط ، در تفکر غربی گفته می شود تمام معانی ساخته و پرداخته انسان است و هیچ معنای حقیقی وجود ندارد ( حقیقت چیزی است که انسان می سازد و معنا و مفهوم پیدا نمی کند مگر اینکه انسان به آن مفهوم دهد.) ولی در تفکر اسلامی ما عقیده داریم حقیقت هست و ما باید آن را کشف کنیم. در تفکر غربی آنچه برایشان مهم است خلق مفاهیم است ولی عمق ندارد. 3- سطح پیشرفته، 1- ساماندهی ارتباط خانواده و فرد با دنیای خارجی 2- تأثیر گذاری بر نهاد های سیاسی و اجتماعی جامعه 3- عامل انتقال ارزش ها و هنجارهای فرهنگی 4- ایجاد جنگ روانی 5- تأثیر فرآیند آموزش بر افراد 6- جهت دهی افکار توسط حکومت. در پایان سخنانشان فرمودند: ما در مواجهه با رسانه چه کنیم؟ به رسانه بدیبن باشیم؟ خوش بین باشیم یا واقع بین ؟ واقع بین یعنی اینترنت و فضای مجازی بر جامعه غالب شده است. سواد رسانه ای ضرورتی انکار ناپذیر است؛ چرا که ما اغلب در انتخاب چه ببینیم و چه گوش دهیم؟ انتخابی نداریم و اگر چند رسانه بزرگ قدرت را به دست گیرد آن وقت تولید محتوا را کنترل می کنند و می توان ارزش های انسانی را جایگزین اغراض و ارزش های تجاری کرد.
فرم در حال بارگذاری ...