موضوع: "سبک زندگی"
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یغْتَبْ بَعْضُکمْ بَعْضاً أَ یحِبُّ أَحَدُکمْ أَنْ یأْکلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیتاً فَکرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ»[1]
ای مؤمنان از بسیاری از گمانها بپرهیزید چرا که برخی از آنها معصیت هستند و هیچگاه تجسس نکنید و هیچیک دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد گوشت برادر مرده خود را بخورد، به یقین همه شما کراهت دارید، تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبه پذیر و بخشنده است.
در شأن نزول آیه آمده است:
دو نفر از اصحاب، «سلمان» را نزد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرستادند تا برای آنها غذائی بفرستد. پیامبر سلمان را نزد «اسامة بن زید» که مسئول بیت المال بود فرستاد، اسامه چیزی در دست نداشت و سلمان با دست تهی بازگشت. آن دو گفتند: اسامه بخل ورزیده و سلمان هم اگر بدنبال چاه آب فرستاده شود دست خالی بر می گردد.
پیامبر به آن دو که برای تعقیب خواسته خود آمده بودند، فرمود: اثر خوردن گوشت در دهان شما می بینم، عرض کردند: ما مطلقاً امروز گوشت نخورده ایم، حضرت فرمود: گوشت سلمان و اسامه را می خوردید. سپس آیه شریفه نازل شد.[2]
در این آیه شریفه خداوند متعال علاوه بر بیان حرمت سوءظن و تجسس، از گناه اجتماعی غیبت سخن به میان آورده است و ضمن نهی از آن، به بیان مثال منفوری پرداخته و غیبت را بدان تشبیه می کند.
غیبت موجب نابودی شخصیت و زوال آبروی انسان است و آن به منزله گوشت تن اوست و چون در غیاب مؤمن صورت می پذیرد و او قادر به دفاع از خود نیست، مثل این است که وی مرده است.
تشبیه غیبت به خوردن گوشت مرده برادر که به شدّت مورد اکراه و انزجار است، نوعی رهنمون و ارشاد به لزوم تنفر از غیبت و ترغیب به ترک آن در خود نهفته دارد.
این آیه در کلمات پایانی خود، مؤمنان را متوجه توبه و استغفار از غیبت های گذشته کرده و حالت یأس احتمالی را از آنها می زداید.
آیه دیگری که در این قسمت از بحث مطرح می شود آیه حرمت اشاعه فحشاء و ممنوعیت بیان منکرات است.
«إِنَّ الَّذِینَ یحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ یعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»[3]
کسانی که دوست دارند زشتیها در بین مردم با ایمان شیوع یابد، عذابی دردناک در دنیا و آخرت دارند، خدای آگاه است و شما نمی دانید.
در این آیه شریفه اشاعه فحشاء و حتی میل به اشاعه آن مورد نهی واقع شده است و عذاب دردناک به عنوان اثر دنیوی و اخروی این معصیت ذکر شده است.
منتشر نمودن گناهان مؤمنان که در خفاء صورت پذیرفته و مخاطب از آن مطلع نیست، موجب مسموم شدن جو جامعه و بازشدن باب افتراء و تهمت ها شده و قبح و زشتی معصیت را شکسته، لذا خود موجبی مهم برای ترویج معاصی می باشد.
به همین دلیل اسلام دستور می دهد که هرکس گناهی مرتکب شده، حتماً بایستی آن را مخفی دارد و علنی نکند، که این خود، نوعی توبه از گناه محسوب می شود.
قال الرضا علیه السلام:
«الْمُذیعُ بِالسَّیئَةِ مَخْذُولٌ وَ الْمُسْتَتِرُ بِالسِّیئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ»[4]
کسی که کار بد را آشکار کند، مخذول بوده و پنهان کننده آن آمرزیده است.
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه فوق می فرمایند:
«مَنْ قالَ فی مُؤْمِنٍ ما رَأتْهُ عَیناهُ، وَ سَمِعَتْهُ اذُناهُ، فَهُوَ مِنَ الَّذینَ قال اللَّه عزَّ و جَلَّ: انَّ الَّذینَ یحِبُّونَ انْ تَشیعَ…»[5]
کسی که در مورد مؤمنی چیزی بگوید که چشم او دیده و گوش او شنیده است. وی از کسانی است که اشاعه گناه نموده و مشمول آیه شریفه است.
پی نوشت:
[1] حجرات- 12.
[2] تفسیر مجمع البیان- جلد 5- صفحه 135.
[3] نور- 19.
[4] اصول کافى- جلد 2- صفحه 428.
[5] بحار الانوار- جلد 75- صفحه 240.
منبع: حوزه نت
خانواده به عنوان پایه تربیتی جامعه ایرانی در گذشته و اکنون توسط جریانهای استعماری مورد هجمههای مختلفی قرار گرفته است. از ایده زندگی در خانه های مجردی و ترویج روابط آزاد تا تلاش برای رفع قبح از طلاق و تبدیل آن به حسن و کلاس اجتماعی همه را میتوان در دایره فعالیتهای خانواده ستیز جریانهای استعماری در ایران تعریف کرد. اما چندی است با پیشرفت فضای رسانهای نوع این هجمهها هم بهروزرسانی شده است و شیوههای نوینی برای بیشتر شدن گسستهای خانوادگی و جلوگیری از تشکیل خانواده به شیوه صحیح در دستور کار جریانهای ضد فرهنگی قرار گرفته است.
طرح ازدواج سفید یکی از همان طرحهای بهروزرسانی شده برای مقابله با خانواده متعهد است که چند سالی است بوقهای رسانهای جریانهای استعماری برای آن تبلیغ میکنند و به عنوان جایگزین ازدواج مطرح میشود. سرمایهگذاری جریانهای معاند برای ترویج این سبک از زندگی بسیار عجیب است و آنان که فضای رسانهای را میشناسند تایید میکنند که ترویج شیوههای نوین باهمباشی به جای ازدواج اصیل جزء موضوعات ترند در رسانههای معاند است.
ازدواج سفید چیست؟
در مورد ازدواج سفید تعاریف مختلفی بیان میشود. این نوع ازدواج در برخی از کشورها به عنوان ازدواج کامنلا یا ازدواج عرفی شناخته میشود که در واقع نوعی ازدواج غیر رسمی است، ولی مطابق قانون و عرف جامعه آن کشورها مسئولیتهای قانونی را متوجه زوجین میکند؛ اما در بسیاری از کشورها ازدواج سفید در واقع نوعی از باهمباشی بدون مسئولیت است؛ به گونهای که طرفین میتوانند هر زمانی به این رابطه پایان دهند؛ این نوع ازدواج در فرانسه و انگلستان به ازدواج بدون وصال[1] مشهور است. اما در ایران ازدواج سفید بیشتر به نوعی زندگی دوستانه و فارغ از مسئولیت گفته میشود که طرفین هیچگونه تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند و برخلاف قانون و شرع اسلامی فقط به نوعی شریک جنسی یکدیگر میباشند.[2]
ازدواج سفید را به هرگونه تعریف کنیم یقینا در تعارض با ازدواج اصیل است و باعث میشود تا تمام مزایای ازدواج اصیل برای فرد و بالتبع برای جامعه از بین برود و با تعالی جامعه در تضاد جدی است.
فعالیتهای ترویجی در مورد ازدواج سفید
ازدواج سفید در واقع یک انتقال فرهنگی است به این معنا که این نوع ازدواج در جوامعی که محور تعاملات خود را بر اساس روابط آزاد و افسار گسیخته تعریف کردهاند یک مسئله پذیرفته شده است که با فرهنگ و سبک زندگی غلط آن منطقه همخوانی دارد اما در کشورهای شرقی مخصوصا کشورهای اسلامی این سبک از ازدواج اصلا پذیرفته شده نیست اما غرب برای سیطره فرهنگی و اجتماعی اقدام به انتقال این نوع از سبک ازدواج به ایران نمود.
سریالی برای انتقال فرهنگ
فیلمها و سریالهای در صد سال اخیر یکی از ابزارهای مهم انتقال فرهنگ بوده و هستند. یکی از سریالهایی که برای انتقال فرهنگ ازدواج سفید به ایران ساخته شد سریال Friends یا همان دوستان بود این سریال یک مجموعه سیت کام[3] است که توسط دیوید کرین و مارتا کافمن ساخته شده ودر 10 فصل و 260 قسمت از سپتامبر ۱۹۹۴ تا ماه مه ۲۰۰۴ از شبکه انبیسی پخش.[4]
در این سریال دوستانی به تصویر کشیده شدهاند که خارج از قواعد خانواده به زندگی دوستانه و به نوعی باهمباشی میپردازند و با هم همخانه میشوند و گاهی از هم جدا میشوند و باقی ماجرا… نکته جالب این است که دقیقا در زمانی که این سریال در تلوزیون امریکا در حال پخش است بدون هیچ فاصلهای با زیرنویس فارسی در اختیار جوانان ایرانی قرار میگیرد و همین به روز بودن باعث استقبال جوانان ایرانی میشود.
حال سوال این است در زمانی که بخشی از مالیات پرداختی مردم امریکا برای ساخته شدن سریال دوستان هزینه میشود، کدامین دست پنهان با هزینههای کلان اقدام به ترجمه و زیرنویس این سریال برای جوان ایرانی میکند و کدام نیت خیری میتواند در پشت پرده این ماجرا قرار بگیرد؟! دوستان در واقع نوع جدیدی از زندگی را برای جوان ایرانی به نمایش گذاشت که تا قبل از آن نسبت به آن واهمه داشته و شاید اصلا به آن فکر نمیکرد.
از فعالیتهای مستقیم دولتهای استعمارگر که بگذریم پیاده نظام داخلی و اپوزوسیون خارج نشین هم برای نهادینه کردن این سبک از زندگی پا به میدان گذاشتند؛ به عنوان مثال ماهنامه زنان امروز یکی از مجلههایی بود که بعد از یک دوره هفت ساله توقیف مجدد در خرداد 93 مجوز فعالیت گرفت؛ اما به دلیل پرداختن به موضوع ازدواج سفید و ترویج آن به جرم «اشاعه فحشا و منکرات و انتشار مطالب خلاف عفت عمومی» و «اخلال به مبانی و احکام اسلام»[5] در هفتم اردیبهشت 1394 مجددا توقیف شد.
از طرفی رسانههای فارسی زبان و شبکههای اجتماعی که در خارج از کشور فعالیت میکنند به شدت برای ترویج این نوع ازدواج در ایران سرمایهگذاری نمودند و بنا بر یک آمار غیر رسمی در شش سال گذشته بیش از 400 مصاحبه و گزارش فقط از یازده رسانه فارسی زبان غیر داخلی در تایید ازدواج سفید منتشر شده است.
علاوه بر آن شبکه هایی مثل فارسیوان و جم تیوی تلاش میکنند با ساخت و یا دوبله فیلمهایی با محتوای روابط آزاد قبح اجتماعی این نوع زندگی را شکسته و به نوعی آن نظریه انتزاعی را صورت عینیت بخشیده و آن را ملموس و دستیافتنی نشان دهند؛ نکته جالب این است که مروجان ازدواج سفید در دفاع تمام قد از این سبک زندگی، سراسر آن را حسن بیان کرده و هیچ عیبی بر قامت نظریه خود نمیبینند اما همین جماعت به ازدواجهای اصیل و سنتی که میرسند به بر شمردن معایب بی حد و حصر آن میپردازند؛ گو اینکه نسل بشر تا کنون به واسطه ازدواج سفید باقی مانده است و هزاران سال است که بشربا مدل ازدواج سفید زیست میکند!
ازدواج سفید نسخهای پیچیده شده است که اگرچه در حال حاضر عده کمی از جوانان ایرانی به آن واکنش مثبت نشان دادهاند، اما اگر به روشنگری و مقابله با آن نپردازیم در مدت زمانی کوتاهتر از آنچه ما فکر میکنیم به عنوان یک فرهنگ ثانویه در ایران پذیرفته خواهد شد و اگر این اتفاق بیفتد دیگر نمیتوان در مقابل آن حرکت مثمر ثمری انجام داد.
نویسنده: عبدالصالح شمساللهی
منابع و پی نوشتها
[1] انگلیسی White marriage ، فرانسوی Mariage blanc
[2] ر ک: سایت ویکی پدیا واژه ازدواج سفید
[3] نوعی از کمدی است که به آن کمدی موقعیت گفته میشود به این صورت که طنز در فضای زندگی عادی رخ میدهد و ژانر مخصوص و غیر واقعی ندارد و بیشتر از نوع تعاملات اجتماعی نشئت میگیرد.
[4] رک: سایت ویکی پدیا، ذیل واژه سریال دوستان
[5] قانون مطبوعات، بند ۲ از ماده ۶
بنیان خانواده و ازدواج سفید
خانواده به عنوان کوچکترین اجتماع انسانی پایه صلاح یا فساد اجتماعات بزرگ انسانی است وبه میزانی که این اجتماعی کوچک سالم و متعهد باشد جوامع بزرگتر نیز سالم و متعهد میشود. به همین دلیل اسلام برای این اجتماع مهم انسانی دستورات بسیار زیادی داده است که مراعات آن دستورها زیبایی و پویایی جامعه را به همراه دارد.
دستور به تشکیل خانواده
خانواده بستر تعالی حقیقی انسان است. تربیت انسانها و رشد و نمو آنها در سایه این نهاد مقدس شکل میگیرد و معمولا کسانی که از خانواده سالمی برخوردار نیستند در انتخاب شیوه زندگی و راه و منش خود دچار مشکل میشوند. نکته قابل توجه این است که زمانی که به زندانها سر بزنیم و یا زندگینامه افراد مجرم را نگاه کنیم به این نتیجه میرسیم که پایه مشکلات اخلاقی روحی و اجتماعی آنها در نداشتن خانواده مناسب است به همین دلیل در متون اسلامی به کرات به تشکیل خانواده بر اساس معیارهای صحیح دستور داده شده است که مشهورترین دستور، آیه شریفهای است که میفرماید:
وَأَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ[1]
مردان و زنان بیهمسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خدا از فضل خود آنان را بینیاز میسازد؛ خدا گشایشدهنده و آگاه است!
نکته ظریف در آیه این است که میفرماید فرزندان و غلامان صالح خود را به ازدواج درآورید؛ شاید بتوان از کلمه صالحین این نکته را برداشت کرد که تا قبل از به فساد کشیده شدن آنها این کار را بکنید و نگذارید که دریچههای انحراف و فساد به روی آنها باز شود.
نبی مکرم اسلام(ص) با تأکید بر تشکیل خانواده آن را به معنای پایبندی به سنت خود دانسته و در روایت مشهوری میفرماید:
النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی.[2]
ازدواج، سنّت من است. هر کس از سنّت من رویگردان شود از من نیست.
تأکید بر این امر مقدس به حدی در متون اسلامی زیاد است که شاید بتوان از آن برداشت وجوب کرد؛ البته فقهای بزرگوار در خصوص کسی که به واسطه نداشتن همسر به گناه بیفد حکم به وجوب دادهاند[3] اما در خصوص ازدواج برای کسی که به واسطه نداشتن همسر به گناه نمیافتد حکم به استحباب مؤکد کردهاند.
ثمرات ازدواج
ازدواج صحیح ثمرات متعدد و بسیار مبارکی برای فرد و جامعه دارد و باعث میشود تا جامعه استحکام بنیادین پیدا کند. از اصلیترین ثمرات ازدواج میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
تقویت بنیانهای دینی
جامعه و کنشها و واکنشها فردی و اجتماعی همه معلول میزان پایبندی افراد به یک اعتقاد و یا یک شریعت و قانون است و ما اگر بخواهیم ظواهر و بطون جامعه ما دینی باشد باید تلاش نماییم تا این پایبندی روز به روز بیشتر شود. اما نکته مهم و ظریف این است که عدم پایبندی همیشه معلول عدم علم و آگاهی نیست و در موارد مهمی این نیاز است که حتی فرد آگاه را از پایبندی به اصول دینی و یا قواعد شرعی باز میدارد. یکی از نیازهایهای زیستی و طبیعی انسان که عدم توجه به آن در انسانهای معمولی میتواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد نیاز به ازدواج است که عدم توجه به آن میتواند انسان را تا مرز کفر پیش ببرد؛ به همین دلیل در روایات اسلامی ازدواج به منزله تکمیل نیمی از دین آمده است؛ پیامبر خدا(ص) در این مورد میفرماید:
إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْآخَرِ.[4]
کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است پس برای حفظ نیمه دوم آن تقوا پیشه کند.
ادامه نسل
ادامه نسل بشر از موضوعاتی است که برای همه انسانها حائز اهمیت بوده و هست؛ معمولا اندیشمندان حوزه اجتماعی به آن توجه ویژه داشتهاند؛ متاسفانه در قرن اخیر و با ترویج تفکر زندگی منهای فرزند این مسئله به خطر افتاده است.شهید مطهری در مورد مسئله بقاء نسل می فرماید:
میل به داشتن فرزند و تداوم نسلها و پرورش انسانها از انگیزه و اهداف مهمّی است که در طول دورههای گوناگون، همواره عامل مهمّ ازدواج و تشکیل خانواده بوده است. تشکیل خانواده، ایجاد کانون پذیرایی نسل آینده است و سعادت نسلها بستگی به وضع خانوادگی دارد و سلامت امنیت فرزندان در گرو استحکام خانواده میباشد.[5]
پشتوانه جمعیتی
جمعیت از مؤلفههای قدرت جریانهای مختلف است؛ به همین دلیل همه جریانهای استعماری در گامهای اول تلاش مینمودند تا جمعیت جبهه حق را محدود و یا متفرق نمایند. در همین راستا ازدواج به عنوان پایه فرزند آوری به شدت مورد تشویق قرار گرفته است؛ تا جایی که در بعضی از متون آمده است که پیامبر(ص) در قیامت حتی به جنین سقط شده از مسلمین نیز مباهات میکند.
سلامت روانی جامعه
یکی دیگر از برکات ازدواج ایجاد سلامت روانی در جامعه است. همانطور که میدانید فشار نیاز جنسی و روحی پایه بسیاری از مشکلات روحی و روانی در فرد و جامعه است؛ لذا قرآن کریم برای کاستن از این فشار و رساندن سطح آرامش جامعه به یک سطح نرمال دستور به ازدواج داده است و میفرماید:
ومِن آیتِهِ اَن خَلَقَ لَکم مِن اَنفُسِکم اَزوجًا لِتَسکنوا اِلیها.[6]
از آیات و نشانههای الهی این است که برای شما همسرانی از سنخ خود شما[آدمیزاد] خلق کرده است تا در کنار آنها آرامش داشته باشید.
محققان در مورد ازدواج تا 35 خاصیت و برکت را شمرده اند که همه آنها از حوصله این نگاشته خارج است.
اما نکته مهم این است که در سالهای اخیر جریانهای خاصی برای تحت الشعاع قرار دادن ازدواج صحیح برنامههای سازمان یافتهای را در دستور کار قرار دادهاند و با تلاش رسانهای، ایجاد کمپین و دها برنامه دیگر تلاش میکنند تا بنیانهای خانواده در ایران را متزلزل کنند.
ازدواج سفید یکی از همین طرحهاست که قرار است سطح خانواده را به سطح زندگی دوستانه بدون تعهد تنزل دهد؛ تا از این رهگذر تمام برکاتی که در ازدواج صحیح و مرسوم وجود داشته است از بین ببرد و مسائلی مثل قدرت اجتماعی، پرورش نسل سالم، آرامش اجتماعی و دها موضوع دیگر را تحت الشعاع قرار دهند در قسمت دوم یاداشت مفصلتر به این موضوع میپردازیم.
نویسنده: عبدالصالح شمساللهی
ادامه دارد…
منابع:
[1] قرآن کریم، سوره نور ، آیه 32
[2] جامع الأخبار، ص 101
[3] رساله امام خمینی، مسئله 2443
[4] مستدرک الوسائل، ج 14، ص 154.
[5] مطهری، مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام، ص۳۹۸.
[6] قرآن کریم، سوره روم، آیه 21
جمله دغدغههای فکری امام خمینی (ره) مسئله غربزدگی مردم مسلمان به خصوص قشر تحصیل کرده و روشنفکران بود. ایشان بارها و در موارد متعدد به عوامل ایجاد و گسترش غربزدگی و خطرات و پیامدهای سوء آن در کشورهای اسلامی، اشاره کرده و رهنمودهایی برای رفع و زدودن این عارضه و بلای عظیم از میان کشورهای اسلامی - به خصوص جامعه اسلامی ایران - بیان داشتهاند.
به نظر امام، «غرب زدگی» یعنی عدم اتکاء مردم به توانایی بالقوه و بالفعل خود برای رفع مشکلات و اتکاء به نیروی اجنبی برای کسب ترقی و کمال؛ و «غرب زده» کسی است که از محتوا تهی باشد و هیچ گونه توانایی در وجود خود و جامعه خود حس نکند تا به واسطه آن به مقاصد مادی و معنوی دست یابد و تنها راه حل مشکلات و ترقی و کمال را در غرب و فرهنگ غربی دیده و خود را مزین به فرهنگ و آداب و رسوم غرب نموده است.
سازش در محیط خانواده، جزء وظایف است. نباید زن و شوهر تصمیم بگیرند که خود هر چه گفتند و پسندیدند و آنچه راحتی آنان را تأمین می کند، همان عملی بشود. باید بنا بگذارند که با هم سازگاری کنند. سازگاری، اساس بقای زندگی است و محبّت ایجاد می کند و دل ها را به هم نزدیک و پیوندها را مستحکم می گرداند. اگر دیدید، همسرتان ناسازگاری کرد، شما سازگاری نشان دهید. امام خمینی در پایان خطبه عقد، به عروس و دامادها می فرمودند: «بروید با هم بسازید».
معنای سازگاری این نیست که زن، ببیند شوهرش ایده آل است یا مرد ببیند زنش ایده آل است و همان فرد مطلوب اوست. اگر معنای سازگاری این باشد، به طور طبیعی انجام می گیرد و اراده شما را نمی خواهد؛ این که می گویند سازگار باشید؛ یعنی شما با هر سلیقه و ویژگی همسرتان بسازید.
در سخن گفتن باید روشی در پیش گرفت که از بروز سوء تفاهم جلوگیری شود. این نکته، بسیار در خور توجه است؛ چه بسا اتّفاق می افتد که گفته ها و شنیده ها همخوانی ندارد و آنچه می گوییم غیر از چیزی است که طرف مقابل از آن می فهمد. هم الفاظ را باید دقیق انتخاب کنیم تا مفهوم را به درستی انتقال دهد و هم از تعبیر و تفسیرهای دور و دراز و برداشت های منفی بپرهیزیم.
بر زبان آوردن کلمات و سخنان توهین آمیز، می تواند بر روابط زناشویی بسیار زیان بار باشد و خنثی نمودن اثر مخرب آن مشکل است. افرادی هستند که پس از گذشت سی یا چهل سال، از شنیدن حرف نیش داری که همسرشان هنگام عصبانیت بر زبان رانده ناراحتند. بهتر است از ابتدای زندگی، خود را به سخنان زیبا و محبّت آمیز عادت دهید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید.
منبع: کتاب صمیمانه با عروس و داماد (آنچه همسران جوان باید بدانند)، محمود اکبری، ص95-97